Maxa omsättningen - Så breddar du intäktsströmmarna

Maxa omsättningen - Så breddar du intäktsströmmarna

Små digitala produkter som e-böcker, guider, mallar eller mini-kurser kan vara guld värda i ditt företag. De kräver liten insats att skapa, kan levereras automatiskt (vi älskar passiv inkomst!) och öppnar dörrar till fler sälj och ökad inkomst. Men hur gör du bäst för att få ett bra resultat?

  • Lead magnet: Ge bort en gratisprodukt för att samla e-postadresser och få människor att ta första steget till dina kanaler. Genom att skicka ut mail kontinuerligt där man lär känna dig och vilket värde du kan erbjuda kunden så värmer du upp dina leads och bearbetar dessa mot ett senare köp.

    På detta sätt attraherar du rätt personer till dina listor- personer som senare kommer att behöva dina produkter. Marknadsföring kan annars kosta mycket pengar och ofta visas för fel kundgrupper. En lead magnet är alltså ett bra sätt att marknadsföra dig på!  
  • Tripwire-erbjudande: Erbjud en lågprisprodukt till alla som tagit emot gratis produkter eller amnält dig till dina webinar, workshops eller annat du erbjuder. Alla som visat intresse för dina kostnadsfria erbjudanden ska alltså vidare erbjudas denna lågprisprodukt. När kunden köpt en gång och blivit nöjd är det mycket troligt att den återkommer och köper något dyrare.

    Denna produkt kan du erbjuda direkt när kunden anmält sig eller laddat ner din kostnadsfria resurs. Även om summan är låg, så har du i alla fall fått en omsättning och alla strömmar är viktiga.
  • Bonus: Att erbjuda en bonus ger kunden ett väldigt högt värde till den produkt/tjänst den ska köpa. Det kan även fungera som en liten knuff eller lockelse för att kunden faktiskt ska köpa din huvudsakliga produkt.  Kunden betalar alltså inte för för bonusen, men bonusen ger ett ökat värde till produkten och kan locka kunden till att faktiskt genomföra köpet av huvudprodukten.
  • Orderbump: Erbjud en kompletterande digital produkt direkt i kassan  till större erbjudanden/produkter/tjänster. Det ska vara billigt och enkelt att lägga till i sin order, och det ska vara något som kompletterar och förbättras upplevelsen av den produkt/tjänst som kunden ska köpa.
  • Upsell: Erbjud ytterligare en kompletterande digital produkt direkt efter köpet. Även detta ska vara billigare än den huvudsakliga varan och väldigt enkelt att bara klicka i "ja tack!". Det skulle även kunna del 2 av din kurs till ett väldigt bra pris.
  • Downsell: Ge ett billigare alternativ om kunden tackar nej till din vara. Kanske vill kunden ha något billigare alternativ för att den av olika anledningar ännu inte är redo att investera i sig själv fullt ut. Genom att erbjuda något mindre så får du ändå en kund! (kanske den även köper din huvudprodukt längre fram!) 
  • Prenumerationsinnehåll: Lägg till små digitala produkter i ett medlemskap (som en vanlig prenumerationstjänst) varje månad. Det ger dig en extra inkomstström, men även ett pågående värde för kunden. 
  • Workshop eller webinar-bonus : Ge bort en checklista eller mall som förstärker ditt live-innehåll. Ge kunden mycket värde, det stärker förtroendet och generar köp längre fram!
  • Affiliate-produkt: Låt andra marknadsföra dina småprodukter mot provision- win win!
  • Kundvård: Skicka bonusprodukter, erbjudanden och innehåll med värde till befintliga kunder för att bygga lojalitet. Alla som har handlat av dig (stort som smått) ska behandlas som VIP i din verksamhet. 
  • Paketering: Kombinera flera små digitala produkter till ett “bundle”-erbjudande.
  • Testa ämnen: Gör en enkel, mindre produkt och sälj till ett lågt pris för att snabbt kunna testa marknaden och se om ämnet faktiskt är något som skulle sälja bra. Det ger dig en möjlighet att undersöka hur pass bra din idé faktiskt är innan du själv investerar för mycket i den.  
  • Limited: Släpp limited-edition produkter. Ett exempel kan vara produkter som du bara erbjuder varje Black Friday, eller inför varje jul. Detta gör att det endast finns tillgängligt just vid den aktuella perioden och ger en känsla av att man får FOMO och köpsuget ökar.

    Exempel: Färdig planering för företagare inför högtider, mallar för sociala medier eller workshops som löser tidsbundna problem. 

Sammanfattning

Mindre digitala produkter kan göra stor skillnad i ditt företag, inte bara som intäktskällor i sig, utan som verktyg för att bygga relationer, skapa förtroende och öka värdet i hela din kundresa. Börja med en eller två av idéerna ovan och upplev hur de kan boosta din omsättning rejält!

Tillbaka till Entreprenörsbloggen